Ansvarsfriskrivning vid översättning: Detta dokument är en översatt version av de ursprungliga villkoren som är skrivna på norska. Vid eventuella avvikelser eller tolkningskonflikter mellan denna översatta text och det norska originalet, ska den norska versionen ha företräde och gälla.
Inledning
För detta köp gäller följande standardiserade försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet. Konsumentköp definieras här som försäljning av varor till en konsument som inte primärt agerar som ett led i en näringsverksamhet och när säljaren agerar i egenskap av näringsidkare vid försäljning av varor över Internet. Avtalet har utarbetats och rekommenderats för användning av konsumentombudsmannen. Konsumentköp över Internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen och dessa lagar ger konsumenten tvingande rättigheter. Avtalsvillkoren ska inte uppfattas som en begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för transaktionen. Säljaren kan välja att erbjuda köparen bättre villkor än de som anges i dessa försäljningsvillkor. I de fall avtalet inte direkt ger lösningen på en fråga måste avtalet kompletteras med relevanta lagbestämmelser.
1. Avtalet
Avtalet mellan köparen och säljaren består av den information som säljaren lämnar om köpet i beställningslösningen i webbutiken (inklusive bland annat information om varans art, kvantitet, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), eventuell direkt korrespondens mellan parterna (t.ex. e-post) och dessa försäljningsvillkor. I händelse av en konflikt mellan den information som säljaren tillhandahåller om köpet i orderlösningen i webbutiken, direkt korrespondens mellan parterna och villkoren i försäljningsvillkoren, har direkt korrespondens mellan parterna och den information som tillhandahålls i orderlösningen företräde framför försäljningsvillkoren, såvida detta inte strider mot bindande lagstiftning.
2. Avtalsparterna
Säljaren:
Företagets namn: Rygir AS
Adress till kontaktperson: Muségata 46, 4010 Stavanger
E-post: kontakt@tactx.no
Organisationsnummer: 926035096
Köparen är den person som gör beställningen.
3. Priser och priser
De priser som anges i webbutiken är inklusive moms. I den internationella versionen av webbutiken kan priserna anges exklusive moms. De totala kostnader som köparen ska betala, inklusive alla skatter, kommer att anges i orderlösningen innan ordern slutförs. Säljaren förbehåller sig rätten att korrigera prisfel som beror på tekniska fel, systembegränsningar eller betydande avvikelser från rekommenderade priser. Säljaren är inte skyldig att leverera varor till felaktiga priser såvida inte varorna har ett tydligt angivet rabatterat pris.
4. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparens beställning har kommit säljaren tillhanda. Part är dock inte bunden av avtalet om det i säljarens erbjudande i beställningslösningen i webbutiken eller i köparens beställning har förekommit skriv- eller tryckfel och den andra parten insåg eller borde ha insett att det förelåg ett sådant fel.
5. Orderbekräftelse
När Säljaren har tagit emot Köparens beställning ska Säljaren utan onödigt dröjsmål bekräfta beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till Köparen. Det rekommenderas att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen stämmer överens med ordern vad gäller antal, produkttyp, pris etc. Om det inte finns någon överensstämmelse mellan ordern och orderbekräftelsen bör köparen kontakta säljaren så snart som möjligt.
6. Betalning
Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den har skickats från säljaren till köparen. Om köparen betalar med kredit- eller betalkort kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningstillfället i upp till 4 dagar från beställningen. Ett kreditkort är ett betalkort där avräkningen för köpet sker i efterhand genom att kreditgivaren (kreditkortsföretaget) skickar en faktura till kortinnehavaren med krav på betalning. Ett debitkort är ett betalkort som är kopplat till ett inlåningskonto. Användning av kortet innebär att användarens konto debiteras och att beloppet överförs till betalningsmottagarens konto. Vid betalning med kreditkort gäller lagen om kreditköp m.m. Om säljaren erbjuder efterfakturering skall fakturan till köparen utfärdas när varan avsänds. Förfallodagen skall sättas till minst 14 dagar från det att köparen mottagit försändelsen. Om säljaren har särskilt behov av att kräva förskottsbetalning av köparen, t.ex. vid färdigköp, får säljaren kräva detta. Köpare som är under 18 år kan betala genom att en förmyndare eller annan vuxen person genomför transaktionen åt dem.
7. Leverans m.m.
TactX.no levererar till hela Norge och andra länder. Leverans av varorna från TactX.no till köparen sker på det sätt, på den plats och vid den tidpunkt som anges i beställningslösningen i webbutiken.
Leveranstiden är vanligtvis mellan 1-4 arbetsdagar efter att beställningen har betalats. Till destinationer i utlandet är leveranstiden upp till 4 veckor. Under perioder med mycket trafik eller oförutsedda händelser i logistikkedjan kan leveranstiden öka något. Posten/Bring eller Postnord är säljarens föredragna transportleverantör, men andra transportleverantörer kan komma att användas beroende på tillgänglighet och kostnad. Om leveranstid inte anges i beställningslösningen ska TactX.no leverera varan till köparen inom skälig tid och senast 30 dagar efter beställningen från kunden. TactX.no är skyldigt att låta transportera godset till destinationen på lämpligt sätt och på sedvanliga villkor för sådan transport. Destinationen är i köparens lokaler om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.
Om kunden har valt leverans till brevlåda eller paketautomat förbehåller sig TactX.no rätten att ändra leveranssättet om det inte är praktiskt möjligt att packa godset i en storlek som passar det valda leveransalternativet. I sådana fall kommer varorna att skickas till närmaste utlämningsställe eller annan lämplig leveransmetod, beroende på tillgängliga alternativ. Kunden kommer att få information om det ändrade leveranssättet om en sådan justering är nödvändig.
8. Risk för varan
Risken för varan övergår till köparen när varan övertas av köparen i enlighet med avtalet. Om leveranstiden har gått ut och köparen inte tar över en vara som har ställts till hans eller hennes förfogande enligt avtalet, bär köparen fortfarande risken för förlust eller skada på grund av själva varans egenskaper.
9. Rätt till avbeställning
Köparen får häva köpet av varan i enlighet med bestämmelserna i ångerrättslagen. Ångerrätten innebär att köparen kan returnera varan till säljaren utan skäl även om det inte finns något fel i den och även om den inte har levererats. Köparen ska meddela TactX.no om utnyttjandet av ångerrätten inom 14 dagar från det att köparen mottagit varan, föreskriven information om ångerrätten och ångerblanketten. Meddela oss genom att skicka ett e-postmeddelande till kontakt@tactx.no. Om köparen får avbeställningsformuläret och nödvändig information vid ett senare datum än leveransen av varorna, börjar avbeställningsperioden löpa från den dag då köparen får avbeställningsformuläret och informationen. Meddelandet från köparen till TactX.no om utnyttjande av ångerrätten bör av bevisskäl vara skriftligt (ångerblankett, e-post, fax eller brev) och innehålla uppgift om hur köparen ska återsända varan till oss. Vid nyttjande av ångerrätten ska varan återsändas till TactX.no inom skälig tid. Vi är skyldiga att återbetala hela köpeskillingen till köparen inom 14 dagar från den dag då vi mottagit varan eller uthämtningsbeviset eller varan ställts till vårt förfogande. Vi kan inte fastställa avgifter för köparens utnyttjande av ångerrätten, men kan kräva att köparen betalar kostnaden för returförsändelsen. Köparen får undersöka varan innan han eller hon ångrar köpet. Varan måste dock returneras till TactX.no i praktiskt taget samma skick som den var i när köparen tog emot den. Köparen måste skicka tillbaka varan till oss i originalförpackningen. Köparen kan inte ångra köp av varor som försämras snabbt eller varor som av sin natur inte kan returneras.
10. Köparens rättigheter vid försening
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med parternas avtal och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen enligt reglerna i 5 kap. konsumentköplagen under omständigheterna hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörelse, häva avtalet och kräva ersättning av säljaren.
Vid försäljning till utlandet (adresser utanför Norge) gäller följande ansvarsbegränsning: Säljaren är inte ansvarig om godset beslagtas eller stoppas i tullen vid ankomst till mottagarlandet. Det är köparens ansvar att sätta sig in i importreglerna och försäkra sig om att varan kan importeras till köparens land. Om köparen inte betalar importtullar och avgifter inom utsatt tid och varorna därför returneras till säljaren, kan säljaren inte hållas ansvarig för eventuell förlust av varor. Köparen kan i sådana fall inte hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörelse, häva avtalet och kräva ersättning av säljaren.
Fullgörelse: Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället får köparen hålla inne köpet och sätta ut en skälig ytterligare tidsfrist för säljarens fullgörande. Köparen får dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörelse skulle medföra så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentligt missförhållande till köparens intresse av att säljaren fullgör. Om svårigheterna övervinns inom skälig tid, får konsumenten kräva fullgörelse.
Hävning: Köparen får häva avtalet med säljaren om förseningen är väsentlig eller om säljaren inte levererar varan inom den tilläggsfrist för fullgörelse som köparen har satt ut. Köparen kan dock inte häva avtalet medan tilläggsfristen löper, såvida inte säljaren har sagt att han eller hon inte kommer att fullgöra inom fristen.
Ersättning: Köparen kan också kräva ersättning för skada som han eller hon lider till följd av säljarens dröjsmål, se 24 § konsumentköplagen.
11. Reklamation vid fel och tidsfrist för att anmäla krav vid dröjsmål
Detta avsnitt gäller endast vid försäljning av varor till privatpersoner inom EU/EES-gränserna (EU + Norge, Island och Liechtenstein). Vid försäljning av varor till privatpersoner utanför EU/EES eller vid försäljning till företag frångås denna reklamationsrätt i enlighet med gällande konsumentlagstiftning inom EU/EES.
Om det finns ett fel i varan måste köparen meddela säljaren om detta inom skälig tid efter det att felet upptäcktes. Tidsfristen kan aldrig vara kortare än två månader från den tidpunkt då felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation måste ske senast två år efter det att varan övertagits av köparen. Vid köp av varor som levereras till en adress i Norge får reklamation även ske inom fem år om varan är avsedd att hålla väsentligt längre än två år.
Vid leveransförsening ska reklamation ske till säljaren inom skälig tid efter det att leveranstiden löpt ut utan att varan mottagits.
Om varan har betalats med kreditkort kan köparen även välja att reklamera och framställa anspråk direkt till kreditgivaren (kreditkortsföretaget).
Underrättelsen till säljaren eller kreditgivaren ska ske skriftligen (e-post, fax eller brev). Lag den 21 juni 1985 nr 82 om kreditköp m.m. § 8.
Köparens rättigheter vid fel: Om varan har ett fel som inte beror på omständigheter på köparens sida, får köparen enligt 6 kap. konsumentköplagen hålla inne köpeskillingen, välja mellan avhjälpande och omleverans, kräva prisavdrag, häva avtalet eller kräva ersättning av säljaren.
Avhjälpande eller omleverans: Om varan har ett fel kan köparen kräva att säljaren avhjälper felet eller omlevererar likvärdig vara. Säljaren får motsätta sig köparens krav om uppfyllandet av kravet är omöjligt eller orsakar säljaren oskäliga kostnader. Säljaren skall utföra avhjälpande eller omleverans inom skälig tid. Avhjälpande eller omleverans skall ske utan kostnad för köparen, utan risk för att köparen inte får ersättning för sina utlägg och utan väsentlig olägenhet för köparen. Säljaren får inte göra mer än två försök till avhjälpande eller omleverans för samma fel, om det inte finns särskilda skäl för att ytterligare försök är skäliga. Även om köparen varken kräver avhjälpande eller omleverans, får säljaren erbjuda avhjälpande eller omleverans om detta sker utan dröjsmål. Om säljaren ombesörjer sådan avhjälpande eller omleverans kan köparen inte kräva prisavdrag eller hävning.
Prisnedsättning: Om felet inte avhjälps eller omlevereras får köparen kräva ett proportionerligt prisavdrag.
Hävning: I stället för prisavdrag får köparen häva avtalet, utom när felet är obetydligt.
Skadestånd: Köparen kan också kräva ersättning för ekonomisk skada som han eller hon lider till följd av att varan har ett fel, jfr 33 § konsumentköplagen.
Köparen ska underrätta säljaren om anspråk vid reklamation, se detta avtals punkt 10. Reglerna om reklamation gäller utöver och oberoende av reglerna om ångerrätt och eventuella garantier som säljaren lämnar. Vid reklamation sker återbetalning inom 14 dagar.
12. TactX.no:s rättigheter vid köparens betalningsförsummelse
Om köparen inte betalar eller fullgör sina övriga förpliktelser enligt avtalet och detta inte beror på TactX.no eller omständigheter på vår sida, får vi enligt reglerna i 9 kap. konsumentköplagen efter omständigheterna hålla kvar varan, kräva fullgörelse av avtalet, kräva hävning av avtalet och ersättning av köparen. TactX.no kan också efter omständigheterna ha rätt att ta ut dröjsmålsränta, inkassoavgifter och avgifter för ej förskottsbetalda outhämtade varor. Fullgörelse: Om köparen inte betalar får vi hålla kvar köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen (fullgörelse). Om varan inte levereras förlorar vi vår rätt om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Annullering: Vid väsentlig betalningsförsummelse eller annan väsentlig försummelse från köparens sida får TactX.no häva avtalet. Vi kan dock inte häva efter det att köpeskillingen har betalats. TactX.no får även häva köpet om köparen inte betalar inom en av säljaren angiven skälig tilläggsfrist för fullgörelse. Vi kan dock inte häva medan tilläggsfristen löper, såvida inte köparen har sagt att han eller hon inte kommer att betala. Ersättning: TactX.no kan kräva ersättning av köparen för ekonomisk skada som han eller hon lider till följd av köparens avtalsbrott, jfr 46 § konsumentköplagen. Dröjsmålsränta/inkassoavgift: Om köparen inte betalar köpeskillingen i enlighet med avtalet får TactX.no ta ut dröjsmålsränta på köpeskillingen enligt lagen om dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning kan fordran, efter föregående meddelande, komma att skickas till inkasso och köparen kan då bli skyldig att betala avgifter enligt lagen om inkasso och annan indrivning av förfallna penningfordringar. Avgift för ej uthämtade ej förskottsbetalda varor: Om köparen misslyckas med att hämta ut obetalda varor får TactX.no debitera köparen en avgift om SEK + frakt tur och retur. Avgiften ska maximalt täcka våra faktiska kostnader för att leverera varan till köparen. Sådan avgift får inte tas ut av köpare under 18 år.
13. Personuppgifter
Om inte köparen samtycker till annat får TactX.no endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet. Personuppgifter för köpare under 15 år får inte samlas in om inte säljaren har samtycke från föräldrar eller vårdnadshavare. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall. TactX.no får endast inhämta köparens personnummer om det finns ett berättigat behov av säker identifiering och sådan inhämtning är nödvändig. Om TactX.no vill använda köparens personuppgifter för andra ändamål, t.ex. för att skicka köparen reklam eller information utöver vad som är nödvändigt för att fullgöra avtalet, måste vi inhämta köparens samtycke vid avtalets ingående.
TactX.no ska ge köparen information om vad personuppgifterna kommer att användas till och vem som kommer att använda personuppgifterna. Köparens samtycke ska vara frivilligt och ges genom en aktiv handling, t.ex. genom att kryssa i en ruta. Köparen ska enkelt kunna kontakta oss, t.ex. via telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om vår användning av personuppgifter eller om han eller hon vill att vi ska radera eller ändra personuppgifterna.
14. Tvistelösning
Parterna ska sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Köparen kan vända sig till Konsumentrådet för att få hjälp med en eventuell tvist med TactX.no. Om en samförståndslösning inte uppnås efter medling av Konsumentrådet kan parterna skriftligen begära att Konsumentrådet hänskjuter tvisten till Konsumenttvistnämnden.13 Beslut av Konsumenttvistnämnden vinner laga kraft fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet vinner laga kraft kan parterna, genom att lämna in en stämningsansökan till Konsumenttvistnämnden, föra beslutet vidare till tingsrätten.